Jak szukać pracy, żeby znaleźć tę właściwą?

Samo przeczytanie ogłoszenia o prace, to trochę mało, by poznać realny charakter firmy, w której chcesz pracować. Co prawda organizacje prześcigają się w budowaniu pozytywnego wizerunku tzw. employer brandingu, ale przed wysłaniem CV zawsze warto sprawdzić, jak to się ma w praktyce. 

Wiesz jak to jest, dobrze brzmiące obietnice, sielankowe wizje, a potem frustracja i rozczarowanie już po pierwszych kilku godzinach pracy. Miałeś taką sytuację? Zdarzają się one wielu kandydatom

W kilku cennych poradach, chcemy podpowiedzieć jak tego uniknąć. Zanim ochoczo zareagujesz na ogłoszenie i z ogromnym podnieceniem wybierzesz się na rozmowę kwalifikacyjną, weź nieco “pod lupę” swojego przyszłego pracodawcę i postaraj się określić, czy chcesz pracować w takiej organizacji i czy jej wizerunek nie jest przypadkiem zbyt ubarwiony. 

Ten wpis może Cię też zainteresować: Najczęstsze mity związane z poszukiwaniem pracy

Spis treści:

Szukaj pracy rozważnie – zachowaj dystans

Poszukując zatrudnienia ważne jest zachowanie rozsądnego podejścia do tego co możesz znaleźć w internecie o firmie, w której masz pracować. Krytyczne opinie powinny dać nam pewną dozę czujności, jednak nie można zamykać się i kreować swojej przedwczesnej opinii tylko na nich. Warto mieć na uwadze to, że opiniami dzielą się głównie ludzie chcący wylać frustracje i często zdarza się im ubarwać swoje opowieści, jednak trzeba też pamiętać, że zawsze są 2 strony medalu i firma również może “przesadzać” ze swoim PRem. 

To co również powinno być dla nas ważne, poza opiniami byłych współpracowników, to to jak wygląda sytuacja na danym stanowisku pracy, w danej organizacji (czy np. występuje częsta rotacja, często pojawiają się te same ogłoszenia) oraz jak wygląda treść samego ogłoszenia. 

Tutaj można byłoby się wiele rozwodzić nt. problemów dotyczących formułowania ofert pracy przez pracodawców. Częste praktyki takie jak zawyżanie stawek wynagrodzenia (lub ich nie podawanie), brak zakresu obowiązków, brak podawania informacji o firmie stały się codziennością na rynku pracy, z którą (coraz bardziej skutecznie) walczy rynek nieco bardziej wymagających, niż przed laty, kandydatów.

Sprawdź nasze kursy które pomogą Ci zaplanować karierę zawodową:

Zastanów się czego chcesz od pracy

Przed rozpoczęciem poszukiwania pracy, zwłaszcza na samym początku kariery, musisz wziąć pod uwagę kilka czynników, przeanalizować jakie są Twoje potrzeby, wymagania i korzyści z objęcia danego stanowiska. 

Rozważ jakie szanse rozwoju daje Ci potencjalny pracodawca, co możesz osiągnąć dzięki pracy w tej organizacji i czy ta perspektywa jest dla Ciebie atrakcyjna. 

W początkowym etapie naszej drogi zawodowej możemy jeszcze niejako sprawdzać, w jakim środowisku pracuje się nam najlepiej, podejmując zatrudnienie w różnych miejscach. Poza cennym doświadczeniem, da nam to szerszy pogląd na rynek pracy oraz to co poszczególne firmy mogą nam zaoferować i co my (co ważne) możemy zaoferować im. 

Applying research skills to explore careers (essay)

Kiedy natomiast podejmujesz pracę po jakiejś przerwie (np. urlopie macierzyńskim, przerwie zdrowotnej) w późniejszym etapie kariery, raczej będziesz szukać stałego zatrudnienia w stabilnej organizacji, gdzie będziemy mogli ze spokojem rozpocząć wykonywanie swoich obowiązków, bez stresowania się szukaniem i zmianami. Co istotne w takiej sytuacji, powinniśmy mieć na uwadze powyższe kwestie poszukując nowego zatrudnienia. 

Poza swoimi doświadczeniami, zawsze pod uwagę weź etap życia, na którym jesteś, jakie masz predyspozycje i oczekiwania czasowe względem pracy (np. jak z Twoją dyspozycyjnością, czy wolisz mniej czy bardziej intensywny tryb pracy, ile masz obowiązków rodzinnych/domowych, które musisz zgrać z obowiązkami z pracy itd.) i czy szukasz czegoś stabilnego, czy będącego tylko kolejnym etapem w Twojej karierze. 

Określ priorytety 

Profesjonalny i rzetelny pracodawca, to taki, który ma na względzie wysokie standardy zarządzania kadrami – inwestuje w rozwój pracownika (poprzez szkolenia, warsztaty etc.), oferuje korzystne świadczenia pozafinansowe, przestrzega zasad etyki, ma otwartą i transparentną politykę rekrutacji. 

Komunikacja zewnętrzna firmy jest równie ważna co wewnętrzna, bo co jeśli już dołączymy do wymarzonej organizacji, która sprawiała świetne wrażenie, a potem okaże się, że sytuacja w środku nie jest tak kolorowa. Skrupulatne podejście pracodawcy do budowania relacji z pracownikami to klucz do ich zadowolenia, co w konsekwencji prowadzi do efektywniejszej pracy i mniejszej rotacji w firmie. 

Atmosfera w pracy - jak sprawdzić, aby była dobra? | szymoncybal.pl

Dlatego określenie swoich priorytetów, to czego wymagamy od nowego stanowiska, pozwoli nam lepiej sprecyzować cel naszych poszukiwań. Tutaj liczą się już nasze indywidualne preferencje, ponieważ dla jednych z nas najważniejsze będą kwestie finansowe, dla innych elastyczne godziny pracy czy możliwość pracy zdalnej lub atmosfera jaka panuje w zespole. 

Sam musisz odpowiedzieć sobie na pytanie – “Czego oczekuję od mojego nowego miejsca pracy?”. Możesz nawet użyć kartki i wypisać na niej kilka punktów, tego co jest dla Ciebie ważne, a potem używać tego jako ściągawki przy porównywaniu ofert pracy. 

https://careeracademy.pl/wiedza/praca-w-innym-zawodzie-niz-studia-jak-najbardziej/

Dobry research – dobra praca 

Zanim ochoczo poślesz swoje dokumenty rekrutacyjne, zanim udasz się na rozmowę, sprawdź dokładnie informacje o danej firmie. Tak jak wspomnieliśmy wyżej nie sugeruj się tylko i wyłącznie opiniami, poszukaj też innych danych nt. organizacji (np. ile lat istnieje, jaka jest wielkość zatrudnienia, wynagrodzenia etc.) i porównaj oficjalne dane, z tymi mniej oficjalnymi. Skorzystaj z mocy social mediów, podpytaj znajomych, którzy być może znają kogoś kto pracował w tej firmie.

Możliwości w dzisiejszych czasach jest wiele, ważne żeby mieć jak najpełniejszy ogląd przed aplikowaniem na to właściwe stanowisko 🙂 

Leave A Comment

Your email address will not be published.